S3 - Kollaboratív Tanulás
|
13.30-13.50
| Hunya Márta Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Web2-es eszközök a középiskolai tanulásban A konstruktivista pedagógia szerint a tanuló maga hozza létre tudását, ideális esetben a társakkal való együttműködés során. A tanulást eredményező autentikus tevékenységek tervezése, szervezése és menedzselése többnyire a tanár feladata. Ebben a folyamatban az internet által kínált információk egyszerű fogyasztása és feldolgozása mellett egyre nagyobb szerepet kap a publikálás: a megszerzett tudás prezentálása. Az előadás három olyan, ötórás tanulási folyamat bemutatására koncentrál, amelyekben a tanárok legalább két web2-es eszközt kínáltak fel a tanulói tevékenységek támogatására; ugyanakkor a tanárképzésben és a tanár-továbbképzésben használható új módszert ismertet, amelynek segítségével a tanárok vélhetően könnyebben vállalkoznak az informatikai eszközök tanórai használatára. Ez azért fontos, mert a lehetőségek és a kívánatos mérték messze meghaladja a gyakorlatot. |
13.50-14.10 | Solymosiné Bakcsi Vera Katona József Szakképző iskola és Gimnázium Global Teenager Projekt – nemzetközi virtuális tanulókörök - Mi is az a GTP? (rövid történeti, szervezeti áttekintés)
- Kik vesznek/vehetnek részt benne?
- Milyen szakaszokból épül fel?
- Hogyan és mennyi ideig zajlik egy-egy szakasz?
- Milyen eredményekre lehet számítani az oktatás, nevelés során?
- Tárgyi, személyi feltételek
- Egy GTP tanulói kör munkájának bemutatása - gyakorlatban (a résztvevők tevékeny közreműködésével)
|
14.10-14.30
| Noszkay Erzsébet Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola Balogh Anikó Gábor Dénes Főiskola eLearning és az életen át tartó tanulás, andragógiai megfontolásokkal Ahogy terjed az eLearning "divatja" úgy válik mind nyilvánvalóbbá - használata során - valódi lehetőségeinek terepei és értékei is. Ma már nem kérdés, hogy az egyik nagy alkalmazási terep pl. a felnőtt képzést szolgáló, az életen át tartó tanulás (javarészt iskolarendszeren kívüli) igény-kielégítései. Előadásunkban azokat - az andragógiai szempontból is - kitüntetett kérdéseket, és problémás terepeket vennénk sorba, amelyek - megítélésünk szerint - alapvetően a hátrányos helyzetek leküzdésének lehetőségeiként, eszköztárának gazdagításaképp értékelhetők. Előadásunkban egy- két olyan, gyakorlatban megvalósuló alkalmazásfejlesztést is megemlítenénk, amelyek - megítélésük szerint - hasznos és érdekes példái az előbb említetteteknek.
|
14.30-14.50 | Rési Tibor és Czifra Sándor Real Contact Kft. eLearning az egészségügyben Az eLearning helye és szerepe az egészségügyi továbbképzésben. Átfogó egészségügyi tudás és eLearning portál (eAkadémia) bemutatása
|
14.50-15.00 | Kérdések |
15.00-15.15 | Kávészünet |
15.15-15.35 | Létray Zoltán és Földes Zoltán Széchenyi István Egyetem Műszaki Tanárképző Tanszék
Kollaboratív tanulás Virtuális Tanulási Környezetben A virtuális tanulási környezetek (VTK) az információs és kommunikációs technológiák (IKT) által biztosított „hyper-térben” a tanítási-tanulási módszerek új dimenzióit nyitják meg. A ma már elterjedőben lévő „klasszikus” eLearning megoldásokon túlmutatva ezekben a környezetekben az interaktivitás kerül a középpontba. Ez szabadabb, elosztottabb tanulásirányítást jelent, és megteremti a csoportmunka (kooperáció, kollaboráció) on-line ill. mobil lehetőségét. A virtuális tanulási környezetek bevezetése a szakképzésben ugyanakkor módot ad a hagyományos és korszerű oktatási technológiák keretbefoglalására. Az előadás áttekinti a kollaboratív tanulás lehetőségeit, és röviden bemutatja, hogyan ötvözhetők és jeleníthetők meg egy új környezetben a tanítási-tanulási módszer- és eszköztár régi és új (mobil- és internet kommunikáció, fórum, chat, on-line kollaboráció, videokonferencia stb.) elemei a legkorszerűbb info-kommunikációs technológiák eszközrendszerével. |
15.35-15.55 | Dőri Tibor Euro-Contact Business School Virtuális kollaboratív tanulási tér Az előadás során bemutatjuk a VICADIS projekt tapasztalatait. A projektben 10 európai partner vesz részt. A projekt alapgondolata az, hogy mivel a "digitális" tanulók minden tekintetben másként gondolkodnak, ezért a nekik leginkább megfelelő tanulási környezetet kell megteremteni számukra annak érdekében, hogy eredményesen és hatékonyan tudjanak tanulni. Az előadás bemutatja a digitális kampusz elemeit.
|
15.55-16.15 | Tibenszkyné Dr. Fórika Krisztina Zrinyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem Az e-tanár = e-portál közösségi oktatás oldalai: Fórika Moodle és Miskolczi Moodle Az E-tanár=E-portál tudományos közösség tevékenysége és eredményei. A tudományos közösség munkájának eredményeképpen az elmúlt évben két oktatónak sikerült az oktatás hatékonyságának növelése érdekében alkalmaznia - a főként eLearning oktatásban használt technikákat - a nappali és levelezős felsőoktatási képzésben. A Moodle keretrendszer és a Wiziq virtuális óratartási lehetőség alkalmazásának bemutatása. Fórika Moodle felépítése: előadások, ellenőrző kérdések, megoldásra ajánlott feladatok, tesztek. Műhelyek, virtuális óra, Wiki és fogalomtár. Fórum, Chat. Közösségépítő lehetőségek. A kurzusok látogatottsága a 2008/2009-es tanévben, tapasztalatok és visszajelzések.
|
16.15-16.35 | Fogarasi István Pannon Egyetem A nemzetközi együttműködés jelentősége az eLearning fejlesztésében A nemzetközi együttműködés fontossága a felsőoktatásban nem új keletű. Az EU-s pályázatok során létrejött nemzetközi konzorciumban számos példa adódott a nemzetközi együttműködések sikereire. Az eLearning fejlesztések kapcsán fokozódik a fontossága a további együttműködés újabb és tágabb dimenzióinak feltárásának. A következő évtizedben várható a globális virtuális campusok számának növekedése és aktivitásuk, minőségi szolgáltatásaik további növekedése, bővülése. Stratégiai szempontok újragondolása ma már nem lehetőség, hanem kényszer. A Pannon Egyetemen az elmúlt félévben nagy jelentőségű kísérleti projekt volt amely során a hazai és a partner ország képzését azonos infrastruktúrán, azonos tartalommal és módszerekkel tanulhattak a hazai és a külföldi diákok.
|
16.35-16.45 | Kérdések, Szekció összefoglaló
|